Pand Paulus

Pand Paulus is één groot drie-dimensionaal schildersdagboek.
Om het werk van Willem van Hest en daar doorheen, als een caleidoscoop, is te horen en te zien hoe die kunst ontstaat. Het geworstel in het atelier, de frustraties en het getwijfel, maar ook het intense geluk en het ongeloof bijna, als er een schilderij is
ontstaan dat het helemaal ìs. In deze Schiedamse schildersdagboekkamer wordt een beeld gegeven van de kunst èn van de kunstenaar.

kunst komt niet zomaar uit de lucht vallen

Vaak lijkt dat wel zo. Soms wordt er ook net gedaan of dat zo is. Maar kunst is altijd geworteld in menselijke ervaringen, gevoelens, ideeën. Beeldend kunstenaar Willem van Hest houdt vanaf zijn 16e jaar een dagboek bij. Zijn twijfels over de kunst, zijn pogingen om aan het werk te blijven en niet te vluchten in het kroegleven, in kranten of boeken, het geluksgevoel wanneer een schilderij geslaagd is en het telkens terugkerende besef door te moeten gaan met de beeldende kunst, hij schreef erover. In dagboeken, schildersdagboeken en in brieven naar vrienden en vriendinnen. Eind '98 publiceerde hij zijn 'schildersdagboek' bij Phoenix en Den Oudsten in Rotterdam en in 2001 maakte hij een eerste 'dagboekkamer' in een container op de Witte de Withstraat tijdens 'september in Rotterdam'. Het schildersdagboek in ruimtelijke vorm.

 

 

 

 

 

 

grote en kleine vragen

Het naakt en het portret, in Rotterdam en op reis, worstelen en geluk in de kunst, het dagboek en de brieven, zin en onzin van het leven. Aan de hand van dit soort grote en kleine vragen en thema's dwaalt de bezoeker door Pand Paulus. Een expositie die tot peinzen uitnodigt. Een expositie die grote vragen en thema's niet uit de weg gaat. Niet om opgeblazen en pretentieus te zijn, maar om de wereld weer te geven waar beeldend kunstenaar Willem van Hest zich in beweegt. Letterlijk en figuurlijk. In het groot en in het klein. In de kunst en op de overige terreinen van het leven.

 

   kunst    mens     stad